Implementasi Media Flash Card Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab
Abstract
This study aims to determine the implementation of flash card media in improving Arabic vocabulary mastery. This research is included in classroom action research. The subjects of this study were students of class X IIS 2 Muhammadiyah 5 High School in Yogyakarta academic year 2017/2018. The method used to collect data is observation, tests, documentation, and field notes. The results showed an increase in vocabulary mastery after the use of flash card as a learning medium. The increase can be seen from the pre-test value and the post-test value. The average value of the first cycle class between pre test and post test showed an increase in value of 48 points from the average grade of 30 points in the pre test to 78 points in the test post. so that it can be seen that there is an increase in Arabic vocabulary mastery before and after the action. The increase has not been significant because the average grade is still below the indicator of success. And the average grade in the second cycle between pre-test and post-test shows an increase in value of 70 points from the average grade of 15 points in the pre-test to 85 points in the post-test value.
Keywords: Media Flash Card, Arabic Vocabulary
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, Abu dan Supriyono Widodo, 1991, Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto Suharsimi, 2006, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto Suharsimi, 2007, Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara
Arikunto Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arsyad Azhar, 2010, Bahasa Dan Metode Pengajarannya: Beberapa Pokok Pikiran, Yogyakarta: Pustaka Belajar
Astuti, Widi. 2012. Pengaruh Media Flash Card Untuk Meningkatkan Pembendaharaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa kelas VII A Mts Muhammadiyah 07 Klego Boyolali. skripsi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Azwar Syaefudin, 1998, Metode Penelitian, Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Depdiknas, 2002, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka
Djamarah, Syaiful Bahri dan Zain, Aswan. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta
Gintings, Abdorrakhman. 2010. Esensi Praktis Belajar Dan pembelajaran. Bandung: Humaniora
Hotimah, Empit. 2010. “Penggunaan Media Flashcard Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut.” Jurnal Pendidikan Universitas Garut, Vol. 04, No. 01: 10-18
Irawanto, Galih Katon. 2009. Pemanfaatan Media Komputer Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Fikih Di Kelas VIII B MTsN Maguwoharjo. Skipsi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN sunan Kalijaga Yogyakarta
Kurniawati, Annis. 2011. Peran Penggunaan Media Flash Card dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris (Vocabulary) Pada Materi Family Kelas I di MIN Yogyakarta II. Skripsi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Lexy, Moleong J., 1997, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosda Karya
Nurchanifah, Siti, 2010, Implementasi Media Gambar dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Untuk Usia Sekolah Dasar. Skripsi, Fakultas Tarbiah Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Nurkancana Wawan dan P. P. N. Surantana, 1986, Evaluasi Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional
Sudjana Nana dan Ibrahim, 1989, Penelitian Dan Penilaian Pendidikan, Bandung: Sinar Baru Algasindo
Sudjana, Nana dan Rivai, Ahmad, 1990, Media Pengajaran (Penggunaan Dan Pembuatannya), Bandung, CV Sinar Baru
Sudjana, Nana, 1990, Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Sulaeman Amir Hamzah, 1988, Media Audio-Visual, Jakarta: PT Gramedia
Syah Muhibbin, 2002, Psikologi Belajar, Jakarta: Balai Pustaka
Syah, Muhibbin. 2006. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Widyasari, Ika. Chrysti Suryandari, Kartika. Suripto. 2016. “Penerapan Metode Permainan Melalui Media Flash Card Dalam Peningkatan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas Iv Sdn 2 Kebasen”. Jurnal FKIP UNS, Vol. 5, No 6:
Wiriaatmadja Rochayati, 2008, Metode Penelitian Tindakan Kelas: Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Dan Dosen, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
DOI: http://dx.doi.org/10.47736/tajdidukasi.v8i1.258
Article Metrics
Abstract view : 1794 timesPDF - 1713 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Miftakhul Falah Islami, Miftakhul Falah Islami
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TAJDIDUKASI: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan
ISSN 1979-6943 (print) | 2614-1361 (online)
Organized by Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah PWM DIY
Published by Pimpinan Wilayah Muhammadiyah DIY
Website : https://www.tajdidukasi.or.id/index.php/tajdidukasi/index
Email : [email protected]
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://tajdidukasi.or.id/index.php/tajdidukasi.